ПАРКИНГИ И ГАРАЖИ

"Sciense et Avenir", B.Trueger

Гаражите не решават проблема с паркирането, те са част от проблема. В този си вид, така както ги познаваме у нас - единични гаражни клетки в блокове и кооперации, с изход директно на улицата - те не способстват никак за решаване на парковия проблем. Преди около 15 год. общината забрани промяна на предназначението на гаражите и преустройването им в магазини и офиси, но тази забрана няма особен ефект. Друг е въпросът, че това си е частна собственост и ако собственикът си е наумил да пусне студенти да живеят там или да си направи офис в гаража, то няма сила, която да го спре да направи това.

Основният проблем може да бъде обяснен съвсем просто: ако един автомобил няма гараж той заема едно парково място. Ако един автомобил има гараж, то той заема средно две и половина паркоместа. Работата е в това, че на почти всеки гараж има табелка "Не спирай гараж", "Гаража се ползва", "Пукам гуми" и др. народно творчество. Собствениците са си в правото да слагат такива надписи, така е и по правилник, спирането пред гараж е забранено. Поради това, всеки гараж потребява едно паркомясто точно пред него, което винаги седи празно. Дори гаражи, пообрасли с трева, които не са ползвани от години, имат понякога плашещи табелки и шофьорите се притесняват да спират или паркират пред тях.

Ето я сметката: през деня автомобилът е паркиран около местоработата на собственика (1 паркомясто), пред гаража му е свободно (1 паркомясто), в гаража е празно (1 паркомясто) или общо 3 места през деня. Вечерта автомобилът е в гаража (1 паркомясто), пред гаража е свободно (1 паркомясто) или общо 2 паркоместа. Усреднената сметка дава две и половина паркоместа, като разбира се посочените примери могат да имат разнообразни вариации. Целта на настоящата статия не е да се обхванат всички житейски ситуации и да се коментират, а да се покаже общата тенденция.

Като цяло тезата, че видите ли, ако би имал всеки автомобил собствен гараж нямаше да го има парковия проблем, е несъстоятелна.

Парковият проблем се създава от три фактора. Първо е стремежът всеки да се сдобие с кола. Ежемесечните бройки на регистрациите в КАТ са смайващи, не ги цитираме, за да не получат читателите световъртеж. Второ е недоброто състояние на обществения транспорт, което е едно от дежурните оправдания на хората, защо си купуват толкова много автомобили. Трето е липсата на визия при градското проектиране и нежелание да се мисли за паркингови площи, угаждане на моментни интереси за строителство на жилищни сгради и молове, преотреждане на терени и др.